11 sierpnia 2014

Pierogi wigilijne , z owocami i inne ,a także krokiety

Ciasto na pierogi i uszka wigilijne

 2023 

przepis na ciasto pierogowe, niezależne od farszu,

propozycja Eli z bloga Dieta moja Pasja:

ciasto na pierogi 

cytuję jedynie składniki, a po sposób wykonania  proszę kliknąć powyżej w link adresowy bloga Eli

 

" 0,5 kg mąki ( typ 450 -480),płaska łyżeczka soli,szklanka ( 250 ml) gorącej wody,

mąka do podsypywania"


 

2022

W tym roku spróbuję zrobić pierogi wigilijne podobnie

 jak robi to

pani Magda Gessler :

 


 
może mi się uda, zobaczymy.

A tu mam uszka, też od Pani Magdy Gessler, klik w filmik:



a tu cała WIGILIA  adres 

 

Widzę pod filmami, napis Umieść i Udostępnij, więc mam nadzieję, że mogę tak zrobić. 

 

 

Może się teraz okazać,że wszystkie moje zebrane dotąd,  tu  na blogu, przepisy są diabła warte. 😕

 

Jednak  notes, to jest notes. 

Wszystko jest ważne, 

zależy co kto lubi i co komu pasuje. 

 


 Ciasto na pierogi

 z Boskiej Kuchni tu tekst przepisu

 

 

2021

 udało się ciasto  adres od Ania gotuje

 trochę trzeba popracować,ale ciasto  jest niezawodne, nie klei się do stolnicy, nie rozrywa, dobrze się sklejają brzegi, jest smaczne,tradycja - serio.

 Składniki:

  • 500 g mąki pszennej np. typ 500
  • pół łyżeczki soli
  • 4 łyżki oleju - 50 ml
  • szklanka gorącej wody - 250 ml

Wykonanie pod podanym wyżej adresem.

 ---------------------------------------

2020 

Bardzo dobre ciasto bez jajek ale z masłem:

3 szklanki mąki, 1 szklanka wrzątku z 2 łyżkami masła,

sól.  

Wymieszać najpierw łyżką, potem z 7 min wyrabiać, odłożyć do przykrytej talerzem miski  na pół godziny i wałkować.


Kolejny przepis:

 Ciasto robi mikser i ja też, 

ale dla mnie naprawdę

 mało pracy, a efekt świetny. 

To przepis z sieci, ale adres gdzieś mi się zapodział.

Po wyrobieniu ciasta,/mnie było potrzeba 3 porcje/ podzieliłam je na 3 kawałki, trzymałam w foliowej torebce,aby nie wysychało, wyjmowałam to, które wałkowałam. Naprawdę fajna robota.Kółka wycinałam foremką, używając strony do wycinania,bo jest większa od szklanki,a zlepiałam palcami.
To ciasto będzie najczęściej robione w mojej kuchni.

Nie spodoba się zwolenniczkom ciasta bez jajek.


 

 👵😇

Pani Dorotka uczy przeróżnych sposobów klejenia pierogów z ciasta też robionego malakserem.

Trzeba zobaczyć ten super film poniżej.

SKŁADNIKI ciasta Dorotki : 250g mąki - polecam typ 450 40g masła lub innego tłuszczu 100ml gorącej wody 1/2 łyżeczki soli +łyżka soli do dodania do wody, w której będą gotowane pierogi

 



No to może tak jak Tomek Lach : 




 
Ciekawie robi ciasto na pierogi  88 letnia babcia Marysia  adres

 

 
 

 W 2018 i 2019

  udało mi się ciasto z takiego przepisu:
ciasto:  4 szklanki mąki, 2łyzeczki soli,1 łyżka oleju, 1 jajko,1 1/2 - 2 szklanki dobrze ciepłej wody.Wodę dodawałam stopniowo. Może się okazać,ze wody potrzeba mniej,bo to zależy od mąki.
Najpierw składniki mieszałam łyżką ,mąka i sól, potem olej, jajko i po trochu woda,
a gdy się połączyły , zagniotłam i wyrobiłam ciasto.Poleżało pod ściereczka ze 20 min.

Zrobiłam z 6 szklanek mąki i odpowiednio zwiększyłam ilość pozostałych składników.
To moje ciasto ulubione do wigilijnych pierogów.
  Kupiłam mąkę od pana, który sprzedaje ją
 z worków na targu. To mąka z młyna.
 Jak pachnie, jaka plastyczna, nie do porównania ze sklepowymi.











W tym roku 2019  lepiłam pierogi  z kwadratów 7x7 i 8x8 cm,
krojąc ciasto po długiej linijce /naprawdę mierzyłam/.
Najpierw "rysowałam", czyli cięłam  nożem pasy pionowe,potem pionowe i szło jak po maśle.

 Dziadek śmiał się z tego mierzenia ,ale mówił, że lepi mu się dobrze  i strat ciasta mało.

👧   💋 

 Ten kolejny, poniżej zapisany, przepis sprawdziłam
/ prawie podobny do wyżej podanego/
 i też polecam z całą odpowiedzialnością.

stąd:  http://gotuj.skutecznie.tv/2012/12/uszka-lub-uszy-z-kapusta-i-grzybami/


Cytuję:

/proporcje na ok. 60 sporych uszek (z kwadratu o boku ok. 5 cm))/
ciasto:
  • 3 szklanki (o poj. 250 ml) mąki (ja: najczęściej poznańska lub dowolna pszenna typ 500)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 szklanka (o poj. 250 ml) bardzo ciepłej wody
  • 1 łyżka oleju roślinnego lub miękkiego (bądź roztopionego) masła



Do miski dodaję mąkę, sól i dokładnie mieszam. Następnie dolewam ciepłą wodę oraz olej/masło i mieszam łyżką, aż mąka zabierze wodę i powstanie baza pierogowego ciasta. Wtedy zagniatam ręką:) Przekładam na stolnicę i dokładnie wyrabiam, aż ciasto będzie gładkie, elastyczne i będzie odchodzić od stolnicy i ręki. Idzie to bardzo szybko –kilka minut i gotowe.
Ciasto formuję w kulę i zostawiam pod przykryciem na jakieś 10 minut, aby odpoczęło.

  Dzielę je na mniejsze części –jedną z nich cienko rozwałkowuję, a tę/te, których nie wałkuję, ponownie wstawiam pod przykrycie, gdzie czekają na swoją kolej. Ciasto powinno być bardzo cienko rozwałkowane, im cieniej, tym lepiej. Da się rozwałkować bardzo ładnie i wcale się nie rwie, ani nie lepi –jest podatne i elastyczne."
 


Niezwykle oryginalny ,nawet w samym zapisie,

 i podobno najlepszy przepis na ciasto pierogowe jest na blogu Marzyni Mamci 

Moja kuchnia pachnąca barszczem  :

" ciasto na pierogi Marzyni

 / cytuję ledwie fragment,a po całość trzeba kliknąć pod niżej podany adres./

 CIASTO:
1,5 kilo mąki pszennej ,
2 jajka,
ze 2 łyżki oleju,
gorąca woda ile zabierze.
my nie solimy ciasta, tylko wodę, tak ze 2 kopiate łyżki soli na 4 litry wody.
robimy ciasto.
Zawsze zarabiam je w dużej misce. Odpada drapanie stolnicy, jajo nie wycieka na boki, woda nie podlewa nam podołka – po prostu tak jest najwygodniej. Ja zarabiam gorącą wodą - nie jest to wrzątek, żeby mi nie wyszło ptysiowe, ale palca nie da się trzymać :-D
Ponieważ ciasto na początku parzy, to mieszam drewnianą łyżką (nie trzeba tak dokładnie, mniej więcej rozbijam te grudy) i odstawiam do ostygnięcia........."

Adres tu:

http://mamamarzynia.blogspot.com/2009/11/pierogi-ruskie.html 




A może....
ciasto pierogowe takie:
  https://www.kwestiasmaku.com/przepis/ciasto-na-pierogi

  Pani Dorotka uczy przeróżnych sposobów klejenia pierogów

 

 👪     😳  albo tu:


Pani Lucyna też robi mistrzowskie ciasto :


/ czytam w komentarzach do tego filmu, aby dawać tylko żółtko, bo białko utwardza ciasto, a zamiast oleju rozpuszczone masło.....no i znowu dylemat.Jednak sam proces wyrabiania ciasta u Lucyny jest extra.


Farsz do pierogów lub uszek,
a i sam jako kapusta z grzybami na Wigilię 
/proporcje na 700 g kapusty/
  • 1 pełny kubek (o poj. pół litra) suszonych grzybów tj. ok. 60 g
  • woda:
    – do namoczenia grzybów (ok. 1 w/w kubek)
    – do podlania kapusty w czasie duszenia (dodaję stopniowo)
  • 700 g kiszonej kapusty
  • 2 liście laurowe
  • 1 cebula
  • 1 łyżeczka masła
  • przyprawy – sól pod koniec gotowania wg smaku, pół łyżeczki cukru, ćwierć łyżeczki pieprzu.
Grzyby umyć pod bieżąca wodą,namoczyć kilka godzin. Wody nie wylewać,bo w niej ugotuje się kapusta. Jeśli trzeba, grzyby kroję w mniejsze kawałki
Kapustę kiszoną odciskam z nadmiaru wody i z grubsza siekam. Jeśli jest zbyt kwaśna, to najpierw płuczę ją w zimnej wodzie i dopiero potem odciskam i siekam.
Kapustę przekładam do garnka, zalewam wodą, w której moczyły się grzyby, dodaję liście laurowe i gotuję na małym ogniu, bez przykrycia ok 30 min, aż woda nieco odparuje;)
W tym czasie obieram cebulę i kroję ją w kostkę.
Rozgrzewam patelnię bez tłuszczu i na mocno rozgrzaną, dodaję pokrojoną cebulę. Kiedy zacznie aromatycznie pachnieć, dodaję masło, mieszam i smażę chwilę, do czasu, gdy cebula się zeszkli.
Wtedy dodaję ją do gorącej już kapusty, dodaję także wymoczone ,pokrojone grzyby i dokładnie mieszam. Doprawiam solą, pieprzem oraz odrobiną cukru, raz jeszcze mieszam i duszę pod przykryciem, aż kapusta zmięknie.
Czas ten zależy od tego jaką mam kapustę, ale gdy jest drobno poszatkowana, to na podane proporcje składników wystarcza mi ok. 30 minut. Podaję ten czas dla orientacji, bo duszę jednak tak długo, aż kapusta osiągnie pożądaną miękkość;)
Podczas duszenia wielokrotnie zaglądam do niej i mieszam, w razie potrzeby podlewając wodą. Wodę dodaję stopniowo, w małych ilościach tak, by zawsze była na dnie, ale by kapusta w niej nie pływała;)
Kiedy jest gotowa, wyłączam grzanie i doprawiam finalnie do smaku –solą oraz pieprzem, a jeśli trzeba, to jeszcze odrobiną cukru.
Zostawiam do ostygnięcia i wystudzoną wstawiam do lodówki –najlepsza następnego dnia i później;)
Wskazówki:
  • Można ją przygotować kilka dni wcześniej przed podaniem i przechowywać w lodówce.
  • Ja zawsze gotuję jej więcej, bo podaję ją jako jedno z głównych dań wigilijnych, ale także wykorzystuję do farszu na pierogi czy uszka, które serwuję wraz z barszczem.


Przepis na farsz z samych grzybów :
  https://skutecznie.tv/2014/12/szybki-farsz-grzybowy-do-uszek-pierogow-pasztecikow/


Sposób na mrożenie uszek  "  od dwóch lat zrobione pierożki, uszka gotuję w wodzie słonej z olejem, studzę, polewam olejem i zamrażam...w dzień wigilii rozmrażam i tuz przed wigilią na minutę, dwie... wrzucam do wrzącej wody....taka procedura mi sie lepiej sprawdza, pierożki sa całe...powodzenia" /od koleżanki Malwiny z klubu Senior Cafe/



Dziękuję pani Magdzie z bloga SKUTECZNIE Tv. 
                                 

Niedawno sprawdziłam też  przepis na ciasto pierogowe  Wachowicz 
a mianowicie - na 40 dag  mąki wlać szklankę wrzącej wody, wymieszać łyżką,aby się nie poparzyć, ciasto się zaparzy i rozklei.
Następnie dodać 1 jajko, wyrobić ciasto i włożyć je do woreczka foliowego na ok. pół godziny. Potem wałkować, podsypując mąką. Jest świetne.

adres http://durszlak.pl/przepis/ciasto-na-pierogi-ewy-wachowicz?c=tag&t=ewa-wachowicz-ciasta



Jeszcze bardzo podobne do Wachowicz i równie doskonałe
ciasto pierogowe  z bloga rosyjskiego :
1 jajko , sól, 3 szklanki mąki, 1 łyżka oleju, 1 szklanka wrzącej wody.
Ubić jajko z solą, potem dodawać po trochu mąkę i olej. Mieszać. Dolać wrzącą wodę , wymieszać  łyżką, aby się nie poparzyć, a potem lekko wyrobić. 
Jeszcze jeden przepis

Składniki na ciasto na pierogi :

http://www.mniammniam.com/Ciasto_na_pierogi_-6282p.html

500 g mąki
230g - 250g wody (szklanka)
5 łyżek oleju
1 jajko
szczypta soli
Cytuję:
" Zagotować wodę w czajniku, wsypać mąkę do miski. Następnie wrzątkiem zalać mąkę i rozmieszać to łyżką. Odczekać chwilę żeby przestygło i dodać jajko i olej. (nie musi być to zimne ale dobrze by było żeby się białko nie ścięło). Zagnieść do momentu aż ciasto będzie jednolite.
Książki mówią ze teraz trzeba poczekać pół godziny ale mi się nigdy nie chce więc odrywam kawałek ciasta i wałkuję a resztę owijam folią spożywczą żeby nie schła. I lepię pyszne pierożki. Teraz trzeba gotować 5 minut od wypłynięcia na małym ogniu. Wyjąć jednego pieroga i spróbować czy już dobry :)

To ciasto się  świetnie skleja, nie rozchodzi przy gotowaniu, można je bardzo cieniutko wałkować i 

jest OK. Bardzo polecam"

A może i ten przepis się przyda : 

Pierogi domowe  , też dobre    / z kapustą i grzybami  http://www.kuchnia-domowa.pl/przepisy/dania-glowne/451-pierogi-z-kapusta-i-grzybami  

 

Zapiszę tu sobie także przepis na  krokiety z kapustą i grzybami  

od Karola :

 

 


SKŁADNIKI FARSZ:

– 600 g kapusty kiszonej
– 1 cebula
– 20 g suszonych grzybów
– 2 liście laurowe
– 3 ziarenka ziela angielskiego
– 6 ziarenek pieprzu
– sól do smaku
– pieprz do smaku

SKŁADNIKI NALEŚNIKI:

– 250 g mąki
– 2 jajka
– 400 ml mleka
– 100 ml wody
– 3 łyżki oleju
– szczypta soli

DODATKOWO:

– bułka tarta
– 2-3 jajka

 

________________________________________________________

Pierogi z owocami.

To są pierogi bardzo smaczne,a ciasto genialne.

 Dziękuję bardzo Eli Dz. z bloga Dieta moja pasja,autorce przepisu.


 Jak wykonać?

 Oto adres  https://gotujmy.pl/pierogi-z-jagodami-polane-chrupiaca-okrasa,przepisy-jagody-przepis,218775.html




A na zdjęciach poniżej moja praca   👩   😊  :






















Brak komentarzy: