26 grudnia 2016

Piernik , który nazwałam cymes

Przepis z książki  " Cymes" Katarzyny Pospieszyńskiej

Piernik
 Ten piernik  nazwałam cymes ,bo jest bardzo smaczny.Sporo trzeba dość drogich produktów,ale warto. W dodatku z każdym dniem piernik  jest lepszy.Trzymam go w szklanym naczyniu z pokrywką.
 Foremka 33x 14 okazała się zbyt ciasna i trochę mi z niej wyszedł .
Piekłam na najniższej szynie piekarnika ,bo taki gruby.





3 i 1/2 szklanki przesianej mąki
1/4 łyżeczki soli
1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki cynamonu
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
1/4 zmielonych goździków
4jaja
3/4 szklanki cukru
4 łyżki oleju
2 szklanki  płynnego miodu gryczanego
1/2  szklanki mocnej, świeżo parzonej kawy
1 i 1/2 szklanki posiekanych orzechów

UWAGA-  zamiast oddzielnie cynamonu,gałki i goździków ,dodałam łyżeczkę gotowej przyprawy korzennej do pierników.

1. Mąkę przesiać z solą, proszkiem do
pieczenia, sodą i korzeniami.
2. Jaja ubić do białości, ciągle ubijając
dodawać stopniowo cukier, ubić na
gęsty, puszysty kogel-mogel.
3. Stale ubijać dodać olej, miód i kawę,
połączyć składniki.
4. Ubijając masę miodową dodać mąkę
w 3 porcjach, ubić na jednolite
ciasto. •
5. Dodać orzechy, dokładnie wymieszać.
6. Dużą tortownicę lub dwie foremki
keksówki suto wysmarować masłem
i obsypać  mąką (jeszcze lepiej wysmarować olejem
 lub  wyłożyć  pergaminem, posmarować
olejem). Wlać ciasto, wyrównać.
7. Wstawić do nagrzanego piekarnika
(170°C); ciasto w tortownicy piec godzinę z kwadransem, ciasto w keksówkach
- 50 mi nut. Spróbować
patyczkiem.
8. Po wyjęciu z piekarnika postawić na
wkładkę do gotowania na parze lub na  kratkę do ustawiania gorących garnków , pozostawić do wystudzenia, potem przełożyć na talerz, przykryć



Polewę zrobiłam z gorzkiej czekolady rozpuszczonej w mikrofali i posypałam dekoracyjnymi groszkami.
9. Ciasto podawać następnego dnia
posypane cukrem pudrem lub z polewą.
 2-3 dni
po upieczeniu  ciasto jest smaczniejsze
niż świeże.

 Tym razem przełożyłam cymes masą czekoladowo - śliwkową
z przepisu od Alex : http://kuchniaaleex.blogspot.com/2011/12/masa-sliwkowo-czekoladowa-wg-aleex.html














Brak komentarzy: