10 września 2021

Sok z aronii na zimę

2023

Zrobiłam na zimę

sok z aronii, a raczej 

 mocny kompot z całymi owocami w słoikach

z przepisu stąd:

  https://zdrowekolorowe.pl/sok-kompot-dzem-i-nalewka-z-aronii-przepisy/

no i jest bardzo smaczny i pachnący. 

Te owoce w słoiku można zalewać gorącą wodą nawet do  3 razy, jak np. zieloną dobrą herbatę.     

Jest w tym artykule i przepis na dżem i nalewkę aroniową .

 

 

 

2021

Sok z aronii

 z liśćmi malin i wiśni 

 z naszego ogródka 

Wykorzystałam dwa przepisy z internetu  adres

 i własne doświadczenie  

 Polecam także przepis na sok z aronii  z bloga Ania gotuje

 https://aniagotuje.pl/przepis/syrop-z-aronii

 

 Sumując moje wybory:

na 4,5 kg 

 wcześniej przemrożonej w zamrażalniku 

/ aby pozbyła się goryczki/

 aronii:

potrzeba:

- 6 litrów wody,

 -5 łyżeczek kwasu cytrynowego i sok z jednej dużej soczystej cytryny,

- 4 kg cukru

- i liści - nazbierałam pełną  3 litrową miskę .

Sposób przygotowania:

Owoce  / bez rozmrażania/  i liście zalałam wodą w dużym garnku.

 Po zagotowaniu podgrzewałam na małym ogniu  ok 40 min,

 potem pod przykrywką odstawiłam na noc.

 

Na drugi dzień ponownie zagotowałam, znowu podgrzewanie pół godziny i lekkie wystudzenie, by można było odcedzić powstały sok.

Wyjmowałam liście i owoce dużą łyżką cedzakową, a potem jeszcze przecedziłam czysty sok przez kilka razy złożoną gazę ułożoną na sitku perlonowym. 

Owoców nie wyciskam, by  uniknąć kolejnego filtrowania. 

Do soku dodaję cukier, kwasek,sok z cytryny i kilkanaście goździków.

Po wymieszaniu cukru podgrzewam do zagotowania i nalewam gorący sok do słoików.

Potem zakręcam je wygotowanymi wieczkami , lekko się przestudzają,

 i wstawiam słoiki do zimnego piekarnika na blachę, dolny poziom.

adres do pasteryzacji  

Nastawiam  130 stopni góra/dół.

Po osiągnięciu tej temperatury ustawiam zegar na 30 min.

Po tym czasie wyłączam piekarnik i pozostawiam słoiki do wystudzenia.

Można też pasteryzować w dużym garnku z wodą,czyli tradycyjnie.

 20 minut podgrzewać garnek z wodą i słoikami z sokiem, pod przykryciem, 

 / od zagotowania wody między słoikami./

 

 

 Tu niżej na zdjęciu podgrzewa się 

sok z 4,5 kg aronii, liści malin i wiśni

 




Sok jest smaczny, do rozcieńczania wodą, bez gorzkawego posmaku surowej aronii, ma piękny kolor .

 


 PS. Sok stoi już drugi miesiąc. 

Otwieram i próbuję....jest baaardzo smakowity.

Nie czuć goryczki z aronii ,a lekko przebija smak goździków.  Trzeba rozcieńczyć wodą, bo jest mocny.             

 

  Jest grudzień 2021

 

Sok jest wspaniały

Zachował w słoikach kolor i smak.Drzewka aroniowe w naszym ogrodzie coraz wyższe.No i o to chodzi.

 

Rok 2023 

Sok z aronii zamrożonej.


 

W tym roku jesienią zamroziłam ok. 4 kg aronii.

Dziś jest 17 kwietnia 2024.

Otwieram woreczki z owocami, wsypuję jagody aronii do garnka zimną wodą, zagotowuję, przykrywam garnek pokrywką i odstawiam na kilka godzin. Lubię po zagotowaniu dodać ziarenko kardamonu.

Następnie odcedzam sok od owoców, słodzę ile mi odpowiada i mam świeży sok do napojów. Gdy zrobię więcej, trzymam go w butelce,w lodówce     

Brak komentarzy: