22 czerwca 2016

Gotowanie młodych warzyw na parze


Ulubiony mój przepis na ugotowany kalafior jest tu:  Kalafior ile i jak gotować
 Koniecznie i bezwzględnie
 trzeba
 po odcedzeniu go na sicie
 przelać krótko zimną wodą.
 Ja to robię wodą z kranu.Przerywam wówczas proces gotowania i mam chrupiące warzywko.
Potem w     garnku o grubym dnie roztapiam masełko, dosypuję niedużo tartej bułeczki, lekko ją zrumieniam i dodaję ugotowany kalafior. Delikatnie potrząsam garnkiem i po chwili na półmisek.





 Gotowanie na parze .

Do gotowania na parze wcale  nie potrzeba specjalnych naczyń.
No oczywiście można je mieć,ale i bez nich się obejdzie.

Mnie wystarcza garnek ,pokrywka z otworem na parę / chyba wszystkie je mają/
 i kupiona   wkładka  do garnka.
 Taka wkładka pasuje do każdego garnka! Naprawdę!Ona się dopasowuje - składa lub rozkłada.
Dobrze jeśli ma na środku/ uchwyt do wyjmowania /ta akurat nie ma/  i jest z lepszej stali.
Moja po częstym gotowaniu,a i do zmywarki ją wrzuciłam, już jest do wymiany na nową. Sprawie sobie lepszą,a wcale dużo więcej nie zapłacę.Poszukam takiej którą  można myć w zmywarce.
 Nie wiem czy silikonowe są dobre?
Oglądałam ,ale mają mało dziurek i nie wiem czy tak samo dobrze się w nich ugotuje.


Do warzyw  nie trzeba dodawać do warzyw ani soli, ani cukru,przypraw,
a warzywa są smaczne,zdrowe, niepozbawione składników odżywczych.






A teraz o gotowaniu bobu 

na parze :



PRZEPIS:

Uwaga: Wkładka ma małe nóżki ,na których stoi w garnku. Mają one z 5,6 cm wysokości.

Można je zobaczyć w innym moim przepisie tu  http://uelizki.blogspot.com/2014/03/goabki-na-parze.html

Na dno garnka nalewam  ok 5 cm wody - jej poziom nie może być wyższy od nóżek wkładki. Sprawdzam czy po włożeniu wkładki do garnka z wodą nie jest jej za dużo. Nie powinno jej widać,by warzywa nie leżały w wodzie.

Zagotowuję  pod przykryciem wodę  razem z wkładką i gdy woda wrze, podnoszę pokrywkę i wkładam umyte warzywa ,tyle ile się zmieści lub tyle ile mi pasuje.
Przykrywam pokrywkę i mierzę czas od ponownego zagotowania. Para bucha przez otworek w pokrywce.

CZAS gotowania na parze :
Fasolka szparagowa ------------- 8-10 minut
Kalafior ......................................6-10 minut
Młody bób ...................................10-15 minut  / po wyjęciu i przelaniu wodą,posypać koperkiem/
Brokuły ........................................8-12 minut

W połowie czasu gotowania można sprawdzić czy może już jest OK.
Ja wolę twardsze.Jedne są starsze , inne młodsze to też ma znaczenie.

UWAGA :  po wyjęciu warzyw trzeba je od razu przelać zimną wodą, aby przerwać proces gotowania.
 Będą chrupkie i smakowite. 

Nie poparzyć rączek ,rękawice kuchenne niezbędne lub łapki krokodylki.



Brak komentarzy: