07 kwietnia 2015

Sernik na spodzie krucho-drożdżowym z przepisu FRANCUZA95

Udał mi się ten sernik na szóstkę.
Smakował bardzo mnie i moim gościom.Piekłam go na Święta Wielkanocne, razem z mazurkami.



W towarzystwie z bardzo smacznym i dość łatwym  mazurkiem z bloga OBŻARCIUCH .


Przepis na mazurek stąd: http://oobzarciuch.blogspot.com/2015/03/wielkanocny-mazurek.html?showComment=1427832032306#c3862166635933056433





Przepis na sernik mam stąd:  http://sprawdzonakuchnia.blox.pl/2012/07/Sernik-na-krucho-drozdzowym-spodzie-z-kratka.html  


Autorem bloga SPRAWDZONA KUCHNIA jest francuz95
  jednak nie ma już niestety tego bloga 😣,
  sprawdziłam w maju 2019/


Cytuję zatem z mojego notesu zapisany kiedyś przepis na sernik:



"Sernik na krucho-drożdżowym spodzie z kratką

francuz95
Ciasto krucho-drożdżowe jest wyśmienite w smaku, ale w porównaniu z tradycyjnym drożdżowym o wiele prostsze w obróbce, bo nie trzeba go wyrabiać, łatwo się rozkłada w formie i nie rośnie zbytnio, przez co ciasto jest równe. Ten sernik jest pyszny, delikatny, ale nie za puszysty.

Składniki na blaszkę 40cm x 26cm:

Ciasto:
  • 250g masła
  • 500g mąki
  • 50g drożdży
  • 1 całe jajko i 1 żółtko / białko pozostawić w osobnym naczyniu do piany na masę/
  • 100g cukru pudru
  • 3 łyżki jogurtu lub kwaśnej śmietany
  • duża szczypta soli
Masa serowa:
  • 1kg twarogu półtłustego
  • 3 całe jajka i 3 żółtka
  • 180g cukru pudru
  • 1 budyń na 500ml mleka, to jest 40g proszku budyniowego bez cukru
  • łyżka mąki
  • 100g miękkiego masła
  • szczypta soli
  • ziarenka z laski wanilii
  • 50g rodzynek

Ciasto:
  1. Masło posiekać na małe kawałki i wrzucić do mąki.
  2. Wkruszyć drożdże
  3. Dodać resztę składników i zagnieść kruche ciasto.
  4. Ciasto odstawić w chłodne miejsce lub do lodówki na 1h.
Masa serowa:
  1. Twaróg przecisnąć praską do kartofli.
  2. Masło utrzeć z cukrem i wszystkimi żółtkami.
  3. Dodawać stopniowo twaróg i krótko miksować.
  4. Dodać proszek budyniowy, mąkę, wanilię i rodzynki.
  5. Znów zmiksować.
  6. Pozostałe białka / 3+ 1 od ciasta/  ubić z szczyptą soli na sztywno.
  7. Delikatnie wmieszać białka do masy serowej.
Wykończenie:
  1. 1/2 ciasta rozłożyć na dnie blaszki wyłożonej papierem do pieczenia.
  2. Na cieście rozłożyć masę serową.
  3. Drugą połowę ciasta rozwałkować i wykrawać paseczki (nie za grube, bo urosną dzięki drożdżom). Nie trzeba zużyć całego ciasta. Można z nadmiaru wykonać kołoczki.
  4. Całość piec w 170ºC przez 1h na poziomie 4.
  5.  / Moja uwaga - poziom 4 podał autor przepisu.U mnie jest to drugi od dołu -ciasto jest dość ciężkie i potrzebuje więcej ciepła z dołu. Zalecam obserwację procesu pieczenia/
  6. Po upieczeniu wyjąć z piekarnika i pozostawić do przestudzenia.
  7. Po ok. 15 min delikatnie przełożyć za pomocą papieru na kratkę do wystudzenia.
  8. Sernik można polać polewą czekoladową lub lukrem.

Świetneeeeeeeeeeeeeeeee   ciasto.

Dziękuję bardzo za przepis.

14 komentarzy:

ewa pisze...

Elizko witam Cię.
mam pytanie odnośnie pieczenia sernika na spodzie krucho-drożdżowym.
Czy czwarty poziom w piecyku jest liczony od góry czy od dołu?
Dziekuję z góry za odpowiedż.
Pozdrawiam serdecznie.

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Ewo
ten poziom czwarty wymyślił autor przepisu. Ja zacytowałam. W piekarnikach raczej nie ma aż 4 poziomy. Dla mnie to drugi poziom od dołu. Placek jest ciężki i dlatego należy go piec na niższym poziomie.

ewa pisze...

Elizko, mam zamiar skorzystać z tego przepisu na Dzień Matki. Dla mnie to wyjątkowy dzień. Przyjdą dzieci i staram się zawsze podać coś nowego. Ciasta krucho-drożdżowego niestety jeszcze nie miałam okazji testować. Z ciekawością to zrobię.Dzięki za błyskawiczną odpowiedź.Gratuluję bloga.Kilka dni temu trafiłam na niego i codziennie tu wracam...

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Bardzo mnie ucieszyłaś Ewo. Mam nadzieję że przydadzą Ci się moje i wypróbowane przeze mnie przepisy.

nejlika35 pisze...

Pani napisala '..wykrawać paseczki..itd' a potem, jako nastepny punkt 'Calość piec..itd' - a co robimy z paseczkami?? Nie napisane!

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Paseczki tworzą wierzch ciasta, więc układam je na wierzchu tworząc kratkę i tak cały placek wkładam do piekarnika. Widać to na zdjęciu ciasta po upieczeniu.

nejlika35 pisze...

W liście skladników jest 'budyń na 500 ml mleka' - a ja zadnego mleka w przepisie nie widze, nie wiem co to znaczy. Dalej w przepisie jest m.in. ''dodajemy ...budyń.. '' i rozumiem, ze dodajemy proszek budyniowy, a gdzie mleko??

nejlika35 pisze...

Na liście skladników jest 3 cale jajka i 3 żółtka. Potem jest napisane, ze miksujemy maslo ze wszystkimi żółtkami - czy równiez z żółtkami z 3 calych jajek? Czy to z ich bialek miksujemy piane? Przepraszam, ale to wyszlo odrobine niejasno.

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Nejliko,
dobrze napisałaś.
Do masła w sumie trzeba dodać 6 żółtek ,a w tym 3 z białkami. Rozbijam jajka w dwa osobne naczynia- w jedno białka, a w drugie żółtka. Pozostałe 3 białka plus jeszcze jedno, które zostało od składników na ciasto, ubijam na pianę.
Żółtka do masła dodaję stopniowo, po jednym, ciągle miksując masę, aby masło je wchłonęło bez problemu.

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

W sprzedaży są budynie o różnej wadze proszku budyniowego.
Jedne są na 500ml mleka, czyli małe,
a inne na 3/4 litra czyli 750 ml/ duże/.
Czasem na opakowaniach mają napisy - mały budyń lub duży budyń. Autor przepisu Francuz podał taką wagę, aby się nie pomylić przy wyborze produktu.
Mleko to tylko wskaźnik odnoszący się do wagi proszku budyniowego w kupionym opakowaniu.
Dziękuję za odwiedziny i życzę smacznego sernika.
Pozdrawiam serdecznie.

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Dziękuję, że zwróciłaś uwagę na nieścisłości i od ręki poprawię w przepisie składnik budyń na proszek budyniowy.

nejlika35 pisze...

Dziekuje za wyjaśnienie. Ja nie mieszkam w Polsce, to nie wiedzialam o takich subtelnościach w rodzajach budyniu! Piszac przepis trzeba pamietać, ze czytaja to ludzie w innych krajach. W Szwecji np. nie ma budyniów (ja sprowadzam z Polski) i np. nie ma śmietany 18% tylko 12%, nie mówiac o bialym serze, tez takiego nie ma tylko b. miekki twarozek. Pozdrawiam!

nejlika35 pisze...

Dziekuje!

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Nejliko, uświadomiłaś mi niezwykle ważny problem.
Bardzo Ci dziękuję. Będę o tym pamiętać.
Mam nadzieję, że sernik się uda.Życzę Ci wszystkiego najlepszego.