30 stycznia 2020

Ciasto drożdżowe niezawodne bez wyrabiania u elizki seniorki

Wielokrotnie z powodzeniem sprawdzony przepis od mojej koleżanki Zosi D.







Placek drożdżowy niezawodny





 Przepis:
-12 dag drożdży / pokruszyć/
- 1,5 szklanki cukru
 /można wziąć 1 szklankę,będzie zdrowiej, a także część cukru zastąpić miodem/,
- 4 jajka / można też 3 całe jajka i 3 żółtka/
- kostka masła /pokrojona nożem/
- szklanka dobrze podgrzanego mleka











Kłaść po kolei składniki  w miskę lub duży garnek ,
jeden na drugi ,a na końcu polać wszystko dobrze ciepłym mlekiem.
Taki zaczyn odstawić na 2-4 godzin.
 Najlepiej  rozmącić wszystko rózgą ,przed odstawieniem do wyrośnięcia.

Dobrze jest postawić  w wyłączonym piekarniku pod zapaloną żarówkę.
Następnie dosypać 1 kg mąki tortowej, dodać rodzynki, szczyptę soli.
Zamieszać.
Można wymieszać ręką.




Odstawić pod żarówkę do wyrośnięcia.
Po wyrośnięciu  ponownie zamieszać
 i  odstawić do piekarnika pod 
żarówkę.
 Wymieszać kolejny raz niech znowu ciasto pokaże co potrafi.
 To sprawi że po upieczeniu nie będzie czuć zbyt mocnego aromatu drożdży.
Wyłożyć do foremek / u mnie 25x12x7/, posmarowanych masłem lub olejem i cieniutko obsypanych mąką,
 niech porośnie jeszcze ze 20 min.
Jeśli aż tak bardzo Ci nie zależy na zgrabnej sylwetce możesz  przed  pieczeniem , już w foremkach,




posypać ciasto  kruszonką:

- 2 łyżki masła , resztki ciasta z miski , 2 łyżki cukru , 2 łyżki mąki.
Mąkę wymieszać z masłem na piasek+ cukier + resztki ciasta z miski.
Bez kruszonki też się obejdzie, ale smak będzie inny. 



Wstawić ciasto do piekarnika nagrzanego do 150 stopni ,
 po 5 minutach dodać temperatury i piec w 170 stopniach
 ok 45 minut na środkowej  szynie ,grzanie góra, dół.
 Od czasu do  czasu  zaglądać.
 Po 35 min.można sprawdzić patyczkiem czy aby już gotowe,
 zwłaszcza gdy foremki są mniejsze .

 Jeśli wstawiam kilka  obok siebie  mniejszych foremek, to z boków , od stron ścian piekarnika wkładam kawałki folii aluminiowej ,bo ona zabezpieczy rosnący placek przed przypaleniem od ścian i zabrudzeniem piekarnika.


No i tyle .
Wyjąć z foremek po wystudzeniu.
 Po wyjęciu z piekarnika można ostrożnie i delikatnie oddzielić ścianki foremek od ciasta, aby wypuścić ewentualną gorącą parę.
Kroić najlepiej na drugi dzień.
Można zamrażać.Jest równie dobre po rozmrożeniu.










5 komentarzy:

Maminek kulinarny pisze...

Ciasto pięknie wyrośnięte i puszyste a przepis bardzo mi się podoba. Muszę koniecznie upiec te drożdzówki. Pozdrawiam cieplutko.

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Nie pożałujesz.
Fajnie,że jesteś u mnie.

Maminek kulinarny pisze...

Śpieszę donieść, że bułki upieczone i prawie zjedzone😁Piekłam w dwóch Błaszkach. Cudnie urosły, w środku puszyste i to co pisałaś - kruszonka to ważny dodatek. Bułki smakują wybornie. Poczęstowałam koleżanki i... przepis poszedł w świat 😁dzięki za przepis. Pozdrawiamy cieplutko. Wszystkiego dobrego😘

Elżbieta K elizka seniorka pisze...

Kochana z Ciebie dziewczyna, słowo daję. Ucieszyłam się. Powiem Zosi autorce przepisu.Co prawda dała mi go dawno temu, ale w internecie jest z mojej ręki.Ona też jest seniorką.
No to na razie pa.

Maminek kulinarny pisze...

Pozdrawiamy Zosię :)